CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, 9 July 2012

SOLAT! selongkar sejarahnya...


بسم الله الرحمن الرحيم
assalamualaikum wbt !

untuk entry ke-3 ni, ana nak kongsikan satu rahsia tentang ......... jap2 !!!
tengok la dulu gambar atas nii.. 
agak2 gambar apa???

yeaaay! ahsantum! 
ni adalah gambar demo orang tengah menunaikan solat...
solat??? 
apa ada pada solat yang kita kerjakan setiap hari 5 kali sehari semalam...
bermula dari subuh, zohor, asar, maghrib, isyak...
nak tahu tak sohabi sekalian... ???

Fil haqiqah ,,,,
umat Nabi Muhammad telah diperintahkan untuk mengerjakan solat 5 waktu setiap hari. Ini merupakan kelebihan dan anugerah Allah SWT terhadap umat nabi Muhammad dimana solat tersebut akan memberikan perlindungan ketika di hari pembalasan kelak.

toiibbb!!! kalau antum nak tahu...

SUBUH
Manusia pertama yang mengerjakan solat subuh ialah Nabi Adam a.s. iaitu ketika baginda keluar dari syurga lalu diturunkan ke bumi. Perkara pertama yang dilihatnya ialah kegelapan dan baginda berasa takut yang amat sangat. Apabila fajar subuh telah keluar, Nabi Adam a.s. pun bersembahyang dua rakaat.
 i) Rakaat pertama: Tanda bersyukur kerana baginda terlepas dari kegelapan malam.
 ii) Rakaat kedua: Tanda bersyukur kerana siang telah menjelma.

ZOHOR
Manusia pertama yang mengerjakan solat Zohor ialah Nabi Ibrahim a.s. iaitu tatkala Allah SWT telah memerintahkan padanya agar menyembelih anaknya Nabi Ismail a.s.. Seruan itu datang pada waktu tergelincir matahari, lalu sujudlah Nabi Ibrahim sebanyak empat rakaat.
 i) Rakaat pertama: Tanda bersyukur bagi penebusan.
 ii) Rakaat kedua: Tanda bersyukur kerana dibukakan dukacitanya dan juga anaknya.
 iii) Rakaat ketiga: Tanda bersyukur dan memohon akan keredhaan Allah SWT.
 iv) Rakaat keempat: Tanda bersyukur kerana korbannya digantikan dengan tebusan kibas.

ASAR

Manusia pertama yang mengerjakan solat Asar ialah Nabi Yunus a.s. tatkala baginda dikeluarkan oleh Allah SWT dari perut ikan Nun. Ikan Nun telah memuntahkan Nabi Yunus di tepi pantai, sedang ketika itu telah masuk waktu Asar. Maka bersyukurlah Nabi Yunus lalu bersembahyang empat rakaat kerana baginda telah diselamatkan oleh Allah SWT daripada 4 kegelapan iaitu:

 i) Rakaat pertama: Kelam dengan kesalahan. 
 ii) Rakaat kedua: Kelam dengan air laut. 
 iii) Rakaat ketiga: Kelam dengan malam. 
 iv) Rakaat keempat: Kelam dengan perut ikan Nun.

MAGHRIB
Manusia pertama yang mengerjakan solat Maghrib ialah Nabi Isa a.s. iaitu ketika baginda dikeluarkan oleh Allah SWT dari kejahilan dan kebodohan kaumnya, sedang waktu itu telah terbenamnya matahari. Bersyukur Nabi Isa, lalu bersembahyang tiga rakaat kerana diselamatkan dari kejahilan tersebut iaitu:
 i) Rakaat pertama: Untuk menafikan ketuhanan selain daripada Allah yang Maha Esa.
 ii) Rakaat kedua: Untuk menafikan tuduhan dan juga tohmahan ke atas ibunya Siti Mariam yang telah dituduh melakukan perbuatan sumbang.
 iii) Rakaat ketiga: Untuk meyakinkan kaumnya bahawa Tuhan itu hanya satu iaitu Allah SWT semata-mata,  tiada dua atau tiganya.

ISYAK
Manusia pertama yang mengerjakan solat Isyak ialah Nabi Musa a.s.. Pada ketika itu, Nabi Musa telah tersesat  mencari jalan keluar dari negeri Madyan, sedang dalam dadanya penuh dengan perasaan dukacita. Allah SWT  menghilangkan semua perasaan dukacitanya itu pada waktu Isyak yang akhir. Lalu sembahyanglah Nabi Musa  empat rakaat sebagai tanda bersyukur.
 i) Rakaat pertama: Tanda dukacita terhadap isterinya.
 ii) Rakaat kedua: Tanda dukacita terhadap saudaranya Nabi Harun.
 iii) Rakaat ketiga: Tanda dukacita terhadap Firaun.
 iv) Rakaat keempat: Tanda dukacita terhadap anak Firaun

alhamdulillah... 
pasti antum semua dah tahu sejarah solat 5 waktu yang diperintahkan kepada kita sebagai umat Islam, kan2!!! harap antum dapat ambil manfaat daripada perkongsian ini!!!

SELAMAT MENUNAIKAN SOLAT !!!
"innassolah tatanha a'nil fahsyaie wal munkar!!!"

maassalamah, wassalam! :)






carilah hatimu wahai teman !


"Carilah hatimu sewaktu membaca al-Quran, jika kau tidak temui, maka carilah hatimu ketika mengerjakan solat. Seandainya kau tidak menemuinya juga, carilah hatimu ketika duduk bertafakur mengingati mati. Jika kau tetap gagal menemuinya, berdoalah kepada Allah! pintalah hati yang baru... "

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Astagfirullahal azim.. astagfirullahal azim.. astagfirullahal azim..

Alhamdulillah...
bersyukur kepada Ilahi atas kurniaannya dapatlah kita bersua kembali dalam entry yang ke-2 :)
untuk kali ni, ana nak berkongsi 1 cerita tentang hati!

wahai sohabi sekalian, 
semua manusia dikurniakan oleh Allah sebuah hati, betul tak...? tapi sejauh mana kita semua dapat mencari hati kita. Ada manusia yang masih belum dapat temui dimanakah hati mereka. Sebaliknya ada yang mudah mencari hatinya dimana2 sahaja. ketika melakukan ibadah, amal soleh, kebajikan dll. 

Ada seorang teman bertanya... 
" Apakah yang dimaksudkan dengan mencari hati? Macam mana nak cari hati??? "
Soalan ni masih bermain difikiran ana. Kalau soalan ini diajukan kepada antum, apakah jawapan yang paling tepat nak diajukan??? Sungguh! bagi ana, hati itu boleh dicari dan didapati jika suburnya iman dihati  setiap insani. Bermaksud, hati kita dihiasai dengan keimanan kepada Allah, Rasul, dan Islam itu sendiri.

Ana teringat kata2 Imam Ghazali, "Iman manusia itu bak kata ulama', ibarat air yang mendidih. Sesaat yg lalu mungkin kita boleh menangis  dan menyesal dengan dosa-dosa yang lalu, tetapi sesaat kemudian penyesalan itu tiada lagi dirasakan." Analoginya begini... solat magrib kita mungkin khusyuk, tetapi solat isyak kita nanti belum tentu lagi. Begitulah keadaan iman kita di hati. Tengok, betapa sukarnya kita nak mencari hati yang sebenar, kan!

Untuk pengetahuan antum, mengikut tafsiran lain, mencari hati ini sebenarnya mencari ketenangan. betul tak? Ini fitrah... sebagai seorang manusia, kita mahukan ketenangan dan kebahagiaan dalam hati kita semua... Tapi, bagaimana kita nak mendapatkan ketenangan tu???

menurut surah al-Ra'du ayat 28 :
'ketahuilah dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang."

Lakukanlah apa jua yang boleh mengingatkan kita kepada Sang Pencipta kita, iaitu Allah S.W.T.
Pasti! ketenangan akan datang menjengah hati!

Rasulullah bersabda :
" Bukanlah kekayaan itu dengan banyaknya harta benda, tetapi kekayaan itu sebenarnya adalah kekayaan hati! "

Awas sohabi sekalian!!! ingat...
Mungkin kita sudah menjumpai hati kita, tetapi sedar atau pun tidak. hati kita dipenuhi dengan karatnya jahiliah. Kita dilahirkan dengan hati yang putih, namun kita sendiri yang berani menconteng arang diatasnya.

Ibnu Umar pernah meriwayatkan dalam sebuah hadith, sabda Rasulullah S.A.W :
" Sesungguhnya hati ini boleh berkarat sebagaimana karatnya besi bila terkena air. Baginda bertanya,
" Wahai Rasulullah! bagaimana cara membersihkannya???
Rasulullah menjawab, " perbanyakkanlah mengingati mati dan membaca al-quran".
(H.R. Baihaqi)

Ayuhlah wahai sohabi sekalian...
mari kita semak hati kita! Proses mencari hati bukanlah satu proses yang sekejap, tetapi memerlukan masa sepanjang hidup kita. Hari ini kita ikhlas beramal, esok belum tentu lagi. Hari ini kita beroleh ketenangan, esok lusa belum tentu lagi. Hari ini kita sihat, esok lusa juga belum tentu lagi. Jadi, sentiasalah kita bermuhasabah diri dan berusaha mencari hati kita. Selagi ada waktu, perbetulkan segala niat kita untuk setiap amalan yang kita kerjakan. 

wallahua'lam...
sekadar itu perkongsian diruangan 'Qurratul a'ayun' ini..
moga sohabi sekalian dapat mengambil manfaat dan pengajaran bersama.
satu kata2 ingin ana berikan kepada antum... 
renungi dan hayatilah bersama...

wassalam...

"Sesungguhnya hati itu milik Allah. Carilah hatimu, ketenanganmu, kesungguhanmu, juga keikhlasanmu dalam setiap amalmu. Kerana hati ini miliknya, dan hanya dia yang mengetahui isinya. Pohonlah padanya agar dilembutkan hati untuk merasai ketakutan azab-azabnya. Pohonlah diberi kefahaman dan penghayatan tika membaca ayat-ayatnya. Pohonlah diberi ketenangan dalam menjalani hidup seharian sebagai hambaNya. Pohonlah diberi keikhlasan dalam setiap amalan kita. Jika tak berjaya juga, pohonlah padanya agar dikurniakan hati yang baru, kerana hati yang kita miliki saat ini mungkin bukan yang terbaik untuk kita.."




Saturday, 7 July 2012

maZa Yakni QurraTuL a'Ayun ?

” Wahai Tuhan kami, kurniakanlah kepada kami dari isteri-isteri kami dan anak pinak kami, penyejuk mata kami. Dan jadikanlah kami penghulu bagi orang-orang bertaqwa.”(surah al-furqan : 75)


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillah3x...
 seinfiniti kesyukuran kepada Allah Taala kerana diberi ruang kepada ana untuk mencetus sebuah karya yang tidak seberapa, hanya bertujuan untuk berkongsi segala idea, maklumat, cerita, kisah2 dll dalam ruangan bicara ini. InsyaAllah, ini adalah permulaan ana melangkah untuk berbicara tentang segala perkongsian mungkin sebagai salah satu medium bagi menyampaikan dakwah kepada semua pembaca diluar sana.
harap perkongsian ini diterima :)

*****
(QURRATUL A'AYUN)

dah tahu apa yang dikatakan sebagai "qurratul a'ayun" ???
seindah nama dan panggilan.. 

Ibnu Abbas menjelaskan bahawa qurratu a’yun adalah mereka yang menyenangkan pandangan mata di dunia dan di akhirat kerana mereka menjalankan ketaatan kepada Allah.


Hasan Al-Bashri pula menjelaskan bahawa tidak ada yang lebih menyejukkan mata selain dari keberadaan anak keturunan yang taat kepada Allah swt.


Ya... PENYEJUK MATA !!!
 pasti, kita semua sentiasa menadah tangan kepada Allah, memohon agar menjadi penyejuk mata kepada Allah, diri, keluarga, masyarakat dan agama Islam! Pernah tak, antum semua terfikir bahawa menjadi penyejuk mata kepada semua, bakal menjamin ketenangan dan kebahagiaan kita dalam kehidupan nanti. 

Sungguh, ia bukan tugas yang mudah !!!
Jika antum fikir menjadi penyejuk mata bukanlah hanya dengan berhias diri, memakai wangian dan berbaju cantik setiap hari ...
Itu adalah kesilapan besar sama sekali! Antum harus sedar, ramai  golongan muslimah cantik dan menawan di luar sana yang gagal untuk menjadi penyejuk mata kepada keluarga dan agama terutamanya.

Ayuh para muslimah sekalian...
sama-samalah kita muhasabah diri!!! adakah kita semua layak digelar penyejuk mata keluarga, apatah lagi kepada pasangan hidup nanti iaitu suami??? ingat muslimah! berusahalah menjadi penyejuk mata keluarga, sentiasa dekatkan diri kepada Allah, 
itu kunci utamanya !!!


sekian sahaja entry pada hari ini :)


maassalamah !